Dag 5 de maandag, rustige dag Sanur. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van marianne regt - WaarBenJij.nu Dag 5 de maandag, rustige dag Sanur. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van marianne regt - WaarBenJij.nu

Dag 5 de maandag, rustige dag Sanur.

Door: Marianne de Regt

Blijf op de hoogte en volg marianne

24 Maart 2015 | Indonesië, Sanur

Na een lekker nachtje te hebben geslapen, op naar het ontbijt.
Brood smaakt hier toch anders dan in Nederland, croissants zijn taaier, en brood stugger, daarin tegen is het geroosterd erg lekker en het verse fruit heerlijk.
Al met al mag ik niet klagen.
Had de helm verhuurder van gisteren beloofd, dat ik vanmorgen terug zou komen om helm te brengen
Belofte maakt schuld dus via het strand op naar de beste man.
Kom ik hier het terrein af, komen er van twee kanten optochten aan, leek wel Nyepi vanuit de verte.
Even wachten dan maar, als toerist ben je immers toch wel benieuwd wat eraan gaat komen .
Wat blijkt het is een crematie ceremonie, een man van de ene kant en vrouw vanaf de andere kant van het dorp, worden richting mij gedragen.
Waar gaan ze heen denk je dan ...?
Huh.... ze gaan richting het strand, wat gaan ze daar doen??
Van de week aan de rand van het strand wel een berg afval zien liggen, verder een lang wandelpad langs het smalle strand, winkeltjes, restaurantjes en massage plekjes onder luifels.
Ben benieuwd hoe dit gaat.
Door de meute in klederdracht word iedereen meegenomen naar de open plek met berg afval.
Daar aangekomen staan er naast die berg, twee van bamboe gemaakte tafels, het lijkt op hele grote grove bank met open onderkant en dan word het me al snel duidelijk.
Onder die bank ligt een ijzeren golfplaat, met daarnaast een lange gasbrander met fles.
De kisten worden van de altaar dragers afgehaald die door vele mannen worden gedragen, op die banken gezet, waarna het kartonnen deksel eraf word getrokken.
Onder een laken ligt de overleden persoon en de naasten die niet te herkennen zijn in de meute, hebben kleine gevouwen bloestukjes met geld, muntjes enz gemaakt die uiteindelijk op de overleden persoon worden gelegd.
De grote altaar drager en deksel verdwijnen op de afval berg vlak daar achter, waarna de kist op de baboe bank in vlam word gezet door een man die er in staat te porren met een ijzeren lange stok alsof hij aan een BBQ deelneemt, en uiteindelijk het laken eraf trekt met de stok, zodat persoon zichtbaar word
Heel bizar om te zien op verre afstand, en zelfs dan voel je je toch een beetje opgelaten.
Echter zijn er vele toeristen die naast kist gaan staan, met camera of filmcamera in zoemen in en op de kist
Toen maar door gelopen, heb toch meer met onze manier van begraven en cremeren, kom ik nu zeer snel achter.

Door de zee eind gelopen en uiteindelijk de helm weg gebracht. om vervolgens weer langs het stand van het zuiden naar het noorden te lopen.

Alles van huis mee genomen alleen geen nagellak, zo jammer dus op strand nagels laten doen voor 2 euro.
Om daarna aan einde van het pad op het strand een massage te nemen van een uur, wat zijn deze meiden kundig en goed met hun handen.
Voor 3.55 euro weet je alles na een uur en voel je erg lekker om daarna op het strand in de zee te gaan liggen nagenieten.
Zo slecht is het hier niet vertoeven, al zeg ik het zelf.
Terug in het hotel een douche pakken, heb toch wel trek gekregen na zo'n relax dag.
Door lange straat heerlijk gewandeld en het blijft in de avond ook erg warm.
Wel lekker genieten zo, al slenterend door Sanur.
Bij hotel nog een ijskoude cola op mijn terras gedronken en heerlijk gaan slapen