Dag 4 is een feit , zondag. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van marianne regt - WaarBenJij.nu Dag 4 is een feit , zondag. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van marianne regt - WaarBenJij.nu

Dag 4 is een feit , zondag.

Door: Marianne de Regt

Blijf op de hoogte en volg marianne

23 Maart 2015 | Indonesië, Sanur

Wat een bijzondere dag.
Gisteren op facebook een stukje gezet, in een besloten groep voor vrienden van Bali waar ik al een tijdje op zit.
Er zitten daar vele mensen, jong en oud die hun hart aan Bali hebben verknocht, ze gaan op reis of overwinteren hier
Vele van hen hebben dus veel kennis van het eiland, weten de leuke dingen, maar ook zeer zeker de mooie unieke plekken te vinden.
Zo kwam ik daar na mijn vraag vele mensen tegen met hun leuke en goed bedoelde adviezen, tips en trics, wat wel en wat vooral niet te doen.
Zo ook Dani, een Nederlandse man die hier 10 jaar heeft gewoond, toeristen heeft rondgeleid en nu weer in Nederland woont, vaak terug keert naar het eiland omdat zijn ouder hier wonen.
Hij weet veel van het eiland en stelde voor me rond te leiden per scooter dat is immers het makkelijkst hier.
Even nagedacht, een Balinees van hier ken ik ook niet, die spreekt geen Engels en kan me ook van alles maken dus dacht al snel...waarom niet met Dani kennis maken en kijken wat het me brengt.
In de ochtend om 10 uur afgesproken, leuke spontane man en eerst wat gedronken, toen op pad.
Eerst een helm regelen, als blanke zonder helm word je hier als eerste van de weg geplukt, dat is nu net niet de bedoeling, de politie hier is zo corrupt als de pest werd me verteld.
Voor een paar centen was helm snel een feit en het avontuur kon beginnen.
Richting Ubut wat belevenis, het verkeer hier is een chaos, de regel is zo'n beetje dat de brutaalste de voorrang neemt, en dat ongeacht wat dan ook gewoon doet.
Kris kras door elkaar heen, maar dan ook nog aan de linkerkant van de weg.
Benzine heb je natuurlijk ook nodig en is daar dan ook aan de weg te vinden in glazen liter flessen zo leuk, met behulpzame mensen die je helpen.
Verder op pad, word je al rijden aangesproken door een mannetje wat spontaan naast je komt rijden.
Dani spreekt de taal en al snel word duidelijk wat hij zegt, er is een koffie en thee proeverij verderop daar moeten we maar eens gaan kijken.
Oke waarom ook niet. op naar Butubulan.
Daar aan gekomen is het zo mooi, tropische woud op berg met uitzicht wat erg aantrekkelijk is.
Van alles geproefd, lang niet alles was lekker. op 3 na
Het kost niets, de regel is alleen dat je wel even in de shop gaat kijken in de hoop dat je wat koopt.
Luwak koffie schijnt het te zijn, totdat je weet hoe het gemaakt word. dan word je snel minder vrolijk.

De koffiebes wordt verbouwd op plantages. Hier wordt deze gegeten door de loewak, een civetkatachtige. Het vruchtvlees wordt verteerd, maar de pit blijft intact en passeert het maag-darmkanaal. Door fermentatie krijgt deze zijn geliefde exquise smaak. De pitten worden hierna teruggevonden in de ontlasting van de loewak. De pitten worden vervolgens gewassen en gekookt[bron?]. Om de smaak zo veel mogelijk te behouden, worden de pitten meestal licht geroosterd. Aangezien de ontlaste bessen moeilijk te vinden zijn, is de prijs zeer hoog en heeft de koffie een exclusief karakter.
Kopi luwak fl.7,95 per kopje

Op naar Ubut, door het platteland waarbij zoveel te zien is.
Overal de ritueeltjes, wierook luchtjes en poppen van de nyepi die kapot gemaakt zijn na de optocht.
In Ubut wat gegeten, daarna snel weer verder, nou ja dat dachten we, heb je een lekke band.
Geen probleem, gelukkig is er op iedere hoek een mannetje te vinden die je band of wat dan ook kan maken wat scooters enz betreft.
Voor 2 euro was de band binnen 5 min gemaakt en konden we verder.
Of toch niet..... een tropische regenbui was wel heel erg aanwezig.
Even schuilen werd de beste optie met een koude cola.
Via centrum Ubut naar Monkey Forrest, brutale aapjes overal in een prachtige omgeving.
Leuk om te zien hoe de apen daar in vrijheid kunnen leven, zelfs al ligt het park in de stad.
Verder door de binnenlanden naar Kuta, het liep immers al tegen de avond.
Onderweg gestopt voor een kokos ijs drankje wat zeer welkom was
In Kuta was het markt en feest op het strand na de silenceday.
Door centrum heen gereden en alles wat uitgaansleven betreft gezien.
Ga zeker keer terug op de dag om te shoppen, genieten en luieren op het strand
Tegen 2200 uur terug in het hotel
Terug kijkend op een mooie dag
Wat heb ik genoten ..... dank je wel Dani

• 23 Maart 2015 - 05:23

Hans:

Super gave dag heb je gehad liefffie.