Vrijdag 27 maart 2015 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van marianne regt - WaarBenJij.nu Vrijdag 27 maart 2015 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van marianne regt - WaarBenJij.nu

Vrijdag 27 maart 2015

Door: Marianne de Regt

Blijf op de hoogte en volg marianne

30 Maart 2015 | Indonesië, Sanur

Vandaag een rustige dag in de planning, had mezelf beloofd een dag wat doen, om daarna een dag niets te doen.
Nu is de dag aangebroken om weinig tot niks te doen.
Eerst lekker ontbeten, om vervolgens naar het strand te slenteren.
Je kan het slechter treffen heb ik net gelezen in de krant.
Het weer in Nederland is herfstachtig en hier tropisch warm.
Beetje hangen op het strand, afkoelen in zee, massage voor 3 euro voor uur lang, grote fles koud water mee, verlate lunch op strand en fruit shake, wie maakt me wat.
Als de tijd daar is loop ik langs het strand richting het hotel, waar ik bij de weg kom om van het strand af te lopen.
Deze plek is toch luguber geworden, tenminste anders dan het was.
Vorige week zijn hier op Balinese wijze twee mensen gecremeerd.
De aangestoken vuilnis hoop met resten van de draagbaar en deksel van de kist, de twee zwart gebrande plekken op de aarde maken het dat je toch denkt aan wat daar heeft afgespeeld, en zo'n indruk heeft gemaakt.
Snel loop ik door, heb respect voor hun geloof en traditie ook al geeft het mij de kriebels
Met Dani afgesproken om naar de lokale markt in Denpassar te gaan
Hij gaat maandag terug naar Nederland en wil nog wat kleding hebben.
Schijnt daar erg goedkoop te zijn, ben benieuwd
De lokale markten zijn vaak iets anders dan onze markten in Nederland
Zo ook deze, kraampjes hutje op mutje aan elkaar verbonden, met als dak zeil of hier en daar wat ijzeren golfplaten.
Vele kleding kramen, waar iedereen het zelfde verkoopt, afgewisseld met eetkraampjes, waar ze ook bij bbqen.
Door de primitieve overkapping blijft de rook en lucht van het bbqen erg hangen, dit in combinatie met de warmte maakte het tot behoorlijk vieze lucht.
Dani heeft nog niet gegeten en eet wat bij een lokaal tentje, ik sla liever over, denk dat ik er dood ziek van word en heb immers laat op het strand uit voorzorg al wat gegeten.
Ook hier valt op dat opruimen weer erg laag op de lijst van de Balinees staat
Naast een kraam met allemaal grote zakken, met daarin iets wat lijkt op touw uit de verte, ligt weer een enorme berg vuilnis waarvan de stank niet te harden is.
Als we dichterbij komen blijkt er bij de kraam geen touw in de zakken te zitten, maar allemaal verschillende soorten shag om te roken.
Hier vullen ze kleine zakjes tot baaltjes shag zodat iedereen zijn eigen shag kan kiezen vanuit bulk verpakking.
Grappig om te zien hoe dat hier in zijn werk gaat.
We hebben alles gezien en gaan op scooter weer terug vanuit Denpassar naar Sanur.
Koude cola, en Dani vertrekt weer naar Kuta en ik verdwijn onder zeer welkome koude douche na deze vieze markt en klamme dag